Auto-moto

Všetko, čo potrebujete vedieť o filtroch pevných častíc

V prípade, že vlastníte vozidlo s naftovým motorom alebo sa túžite stať mechanikom, je dôležité porozumieť filtrom pevných častíc a ich fungovaniu. Filtre pevných častíc pre dieselové motory zohrávajú rozhodujúcu úlohu vo fungovaní osobných a nákladných automobilov na naftové palivo. Najdôležitejšie v tomto prípade však je, že neúdržba dieselových filtrov pevných častíc môže viesť k významným a nákladným následkom pre vozidlo.

Poznať preto, čo sú to filtre pevných častíc, známky zablokovania filtra, typy regenerácie a ďalšie informácie určite oceníte.

Čo je filter pevných častíc pre dieselové motory?

Filter pevných častíc alebo DPF je zariadenie na dodatočnú úpravu výfukových plynov, ktoré zachytáva pevné častice, ako sú sadze a popol. DPF zvyčajne používa substrát vyrobený z keramického materiálu, ktorý je vytvarovaný do voštinovej štruktúry.

Aby sa znížili emisie z dieselových vozidiel, filtre pevných častíc zachytávajú a ukladajú výfukové sadze, ktoré sa musia pravidelne spaľovať, aby sa filter regeneroval. Proces regenerácie spáli prebytočné sadze usadené vo filtri, čím sa zabráni škodlivým emisiám výfukových plynov a čiernemu dymu, ktorý bežne vidíte vychádzať z dieselových vozidiel pri akcelerácii.

Aké sú dôvody zablokovaného filtra pevných častíc?

Zanesené filtre pevných častíc sú často spôsobené krátkymi jazdami pri nízkych rýchlostiach. Vozidlá jazdiace pri nízkych rýchlostiach na krátke vzdialenosti nie sú schopné splniť požiadavky na čistenie filtra a tak sa časom celý systém filtra a jeho špeciálne tesnenia na mieru znehodnocujú.

DPF môžu tiež zlyhať v dôsledku zlého servisu. Životnosť filtra pevných častíc sa líši v závislosti od aplikácie. Okrem toho môže byť upchatie filtra spôsobené použitím nesprávneho typu oleja, úpravou výkonu, používaním nekvalitného paliva alebo dokonca častou prevádzkou vozidla na nízku hladinu paliva.

Ako zistíte, či je váš filter zablokovaný?

Zvyčajne, keď sa filter upchá alebo sa vyskytne chyba v systéme, na prístrojovej doske sa rozsvieti oranžové svetlo. Toto svetlo sa líši v závislosti od výrobcu. Keď sa však rozsvieti, viete, že váš filter je s najväčšou pravdepodobnosťou zablokovaný a môže byť potrebná regenerácia.

V iných prípadoch to môže byť aj nezvyčajné správanie vozidla a jeho obmedzená prevádzka, ktorá vás privedie až do servisu.

Ako na čistenie DPF?

Rovnako ako sú filtrované dve hlavné častice, sú potrebné dva typy čistenia. Regenerácia čistí sadze premenou uhlíka na oxid uhličitý a popol sa odstraňuje odstránením filtra a jeho čistením v stroji so stlačeným vzduchom.

Regenerácia môže byť pasívna a aktívna. Najlepšie dpf čistenie je však to, ktoré vám urobí technik v servise a s pomocou metrologicky overených prístrojov. Takto kompletne zdemontovaný a zanalyzovaný filter sa vyčistí do stavu, vďaka ktorému bude vaše auto opäť schopné plnohodnotného výkonu.

Tak si takýto servis nájdite a nebojte sa občas pridať plyn, aby sa prebytočné sadze spálili a vy ste si užívali jazdu bez starostí.

Zdroj obrázka: Alraun/Shutterstock.com