Peniaze a práca

Už ste počuli o Cyranovom efekte?

Marketing, veda, ktorá mnohých z nás tak veľmi fascinuje. Vďaka marketingu a reklame môžeme pochopiť, ako je možné predať, čo predať – vôbec vyrobiť niektoré výrobky, pri ktorých sa nám až rozum zastavuje. Lupa s držiakom na cigaretu, detské dupačky s mopom na kolenách, okuliare s lievikmi na kvapky do očí či lyžička s pripevneným ventilátorom na chladenie polievky. Nezmyselné, no svojim spôsobom geniálne. Keď dokážete k takýmto výrobkom vymyslieť dobrý príbeh, predáte ich.

Times Square

Príbeh?

Áno, príbeh, spýtajte sa akéhokoľvek úspešného marketéra, či predáva kvalita výrobku alebo príbeh. Odpoveď bude vždy rovnaká, je to zvláštne, ale je to tak. Ľudia milujú príbehy a sú nimi natoľko fascinovaní, že sú ochotní prehliadnuť kvalitu výrobku a uprednostniť menej kvalitný výrobok s vyššou cenou len preto, že ich „dostal“ príbeh produktu. Emócie predávajú, logické dôvody sú iba ospravedlnenie, prečo sme sa takto rozhodli. Seth Godin by vedel o tom rozprávať. A aj rozpráva – vo svojej knihe Všetci marketéri sú klamári.

Cyrano efekt

Elitná copywriterka, Maria Veloso, má pre toto správanie, keď dávame prednosť pred kvalitou emóciám, špeciálny názov – Cyrano efekt. Cyrano z Bergeracu bol nepekný, nosatý mladík, ktorý si neveril, no veľmi dojemnými listami sa mu podarilo zbaliť krásnu dievčinu. To znamená, že nemusíte byť najlepší a najkrajší na trhu, aby ste si získali priazeň aj toho najnáročnejšieho zákazníka. Stačí vedieť, ako zapôsobiť na jeho city.

Nielen príbeh

Nestačí mať len kvalitný príbeh, musíte ho vedieť predať, dostať medzi ľudí, aby ľudia o vás hovorili. A to je zase úloha PR a reklamy. Špičkový český marketér Marek Prchal povedal: „Vždy vás prevalcuje niekto, kto má horšie služby, ale lepšie PR.“ Keď už poznáme Cyranov efekt, asi len veľmi ťažko sa nám bude oponovať. Nuž, skutočne to platí.

Foto: pixmac.sk, joiseyshowaa – flickr