Peniaze a práca

Náš zákazník, náš pán

Pixmac000000002054Ak ste majiteľom biznisu a snažíte sa zarábať si sami pre seba, určite ste sa stretli z ťažkosťami, ktoré číhajú na podnikateľov či živnostníkov. Vybudovať silný podnik, firmu či inštitúciu nie je jednoduché a je spojené s mnohými problémami. Začnite pri zakladaní spoločnosti, byrokracii, platení daní, odvodov, hľadaní zamestnancov a skončite až pri získaní, no najmä udržiavaní si klientov a zákazníkov. Zákazník je podstatou a základným kameňom každého biznisu a pre majiteľov aj najväčším živiteľom. Bez zákazníkov nie je na výplaty, bez výplat nie sú zamestnanci a bez zamestnancov nie je biznis. Veľmi prostá rovnica, ktorú každý podnikateľ musí ovládať, a preto je nevyhnutné riadiť sa filozofiou – náš zákazník, náš pán.

Na to, aby ste získali zákazníkov, musíte mať dobrý marketing a vedieť, ako so záujemcami, ktorí sa môžu stať potenciálnymi zákazníkmi, komunikovať. Tu si môžete všimnúť ďalšiu vec, a tou je neplatený marketing a reklama, akú môžu poskytnúť spokojní zákazníci. Ak sú tí vašou prácou nadšení, posunú informáciu o vašich službách ďalej. Takýmto spôsobom môžete získať ďalších a ďalších zákazníkov. O všetkých sa však musíte starať ako v rukavičkách, nakoľko konkurencia už takmer v každom odvetví je obrovská, kvalita porovnateľná, ceny služieb tiež. Ide len a len o prístup k zákazníkom a klientom. Je na vás, akú stratégiu zvolíte a ako si ich budete hýčkať. Môžu vám ľahko ujsť.

V prvom rade by ste mali dbať na to, aby všetky požiadavky klienta boli na stopercent splnené. Nech sa vám zdajú akokoľvek nelogické a proti rozumnému mysleniu, ak to tak zákazník chce a vy ste schopní to tak urobiť, spravte to. Nech je po jeho vôli. Ide o zákazníkovu preferenciu, absolútne nie vašu. A ak sa vám aj zdá, že by ste niečo vedeli urobiť lepšie, navrhnite to, no konečné slovo má aj tak klient. Snažte sa mu vyjsť v ústrety najviac, ako viete, pretože ľahko sa môže začať obzerať po konkurencii a vy tak stratíte zdroj financií.

Zaujímajte sa o jeho názor, spätnú väzbu a spokojnosť so službami. Pomôže vám to zamerať sa na chyby vo vašej práci a ich zlepšení. Najjednoduchšie je to formou dotazníkov. Komunikujte so zákazníkmi pravidelne, reagujte na ich telefonáty a snažte sa odpovedať na ich e-mailové správy do dvoch dní. Buďte slušní, nesnažte sa so zákazníkmi hádať a presviedčať ich, že vaša pravda je tá správna. Spokojný zákazník vám môže priniesť viac než len zisk, ale aj pozitívnu reklamu, takže by ste sa k nim mali správať ako k svojim nadriadeným.

Foto: pixmac.sk, SPX1MPK – pixmac