Šport

Špecifiká vybraných okruhov seriálu F1

Jazdci Formuly 1 si v týchto dňoch užívajú zaslúženú štvortýždňovú letnú prestávku. Počas celej sezóny na nich čaká celkovo 21 krásnych okruhov, z ktorých každý je svojim spôsobom zaujímavý, špecifický a jedinečný.

ferrari-957630_640

Kvalifikácia dôležitejšia ako preteky

Medzi špecifické okruhy môžeme jednoznačne zaradiť najmä mestské okruhy v Monte Carle či Singapure. Tie sa vyznačujú najmä tým, že je na nich veľmi ťažké predbiehať. Pri takýchto okruhoch tak hrá významnú rolu už samotná kvalifikácia, ktorá často predurčuje víťaza pretekov. Ak by sme brali do úvahy len preteky v Monaku a Singapure, tak z posledných 16 Veľkých cien sa len trikrát netešil z víťazstva ten pretekár, ktorý vyštartoval z pole position. Paradoxne, tento rok sme boli svedkami takejto situácie, keď vyhral Lewis Hamilton štartujúci z tretieho miesta. K veľmi náročným okruhom na predbiehanie patrí aj maďarský Hungaroring či okruh Yas Marina v Spojených arabských emirátoch.

Keď pretekári jazdia rýchlejšie ako TGV

Najrýchlejším okruhom v kalendári F1 je talianska Monza, na ktorej sa jazdí už od roku 1950. Domáci priaznivci ju nazývajú „La Pista Magica“, čo v preklade znamená magická trať. Až 73% percent trate sa ide prakticky na plný plyn a rýchlosť 340 km/h je na bežnom poriadku. Zaujímavosťou je, že napríklad francúzske rýchlovlaky TGV dosahujú rýchlosť „len“ 320 km/h. Na tomto okruhu dostanú poriadne zabrať aj brzdy a prevodovka. Preteky sú dramatické do posledných sekúnd, keďže pred cieľom sa nachádza dlhá rovinka, kde pretekári môžu využiť svoju rýchlosť. Najvyššia nameraná rýchlosť ale nebola zaznamenaná v Monze, ale v azerbajdžanskom Baku. Fínsky pilot Valtteri Bottas poriadne dupol na plynový pedál a rýchlosť svojho Williamsu vyšplhal na 378 km/h.

Legendárne zákruty i prejazd tunelom

Seriál Formuly 1 prináša aj množstvo legendárnych zákrut, na ktoré sa tešia nielen samotní pretekári, ale aj fanúšikovia tohto športu.

Najpopulárnejšia je zákruta Eau Rouge na belgickom okruhu Spa-Francorchamps. Jazdci najprv prekonávajú vlásenku a následne ich čaká rýchla pasáž, ktorá sa jazdí do prudkého kopca. Priemerná rýchlosť, ktorou prechádzajú touto časťou je neuveriteľných 300km/h.

Samozrejme pri takejto rýchlosti pôsobí na monopost obrovský prítlak, a tak je veľmi náročné udržať ho na trati. Eau Rouge priniesla už viacero kolízii a o veľkom šťastí by vedel hovoriť aj Mark Webber, ktorý v roku 2001 škaredo havaroval.

Okrem Eau Rouge možno spomenúť aj prvú pravotočivú zákrutu v čínskom Šanghaji, ktorá je priam nekonečná. Jej prejazd trvá približne 8 sekúnd a ide sa len na treťom prevodovom stupni.  Tento okruh je dielom architekta Hermanna Tilkeho a táto zákruta sa nápadne podobá tej z malajzijského Sepangu. Vôbec najpomalšia zákruta v celom kalendári F1 sa nachádza v monackom Monte Carle, pri slávnom Grand Hoteli. Za ňou nasleduje už výjazd do tunela, ktorý je takisto raritou medzi okruhmi kráľovnej motošportu.

Prekliatie Hungaroringu?

Mnohí fanúšikovia si nevedia prestaviť, že by v programe F1 chýbali preteky na okruhu Hungaroring. Prvýkrát sa tu jazdilo v roku 1986 a bolo to vôbec prvé podujatie, ktoré sa konalo za „železnou oponou“. V posledných rokoch ale so sebou nesie isté prekliatie.

Od roku 2005 totiž platí, že víťaz Veľkej ceny Maďarska sa napokon nestal majstrom sveta.

Naposledy sa to podarilo legendárnemu Michaelovi Schumacherovi pred dvanástimi rokmi. Aktuálnym víťazom pretekov v Maďarsku je Lewis Hamilton a vyzerá to tak, že práve britský pilot stajne Mercedes by túto nelichotivú štatistiku mohol zmeniť. Pred Nicom Rosbergom má po polovici pretekov nádejný 19-bodový náskok, ktorý by určite rád udržal aj po posledných pretekoch.

Foto: pixabay.com