Peniaze a práca

Stretávate sa pri svojej práci so seniormi? Ako zefektívniť komunikáciu s ľuďmi vo vyššom veku?

Každý typ komunikácie si vyžaduje maximálne jazykové úsilie jednak na strane odosielateľa, tak aj príjemcu. Efektívne komunikovať neznamená povedať čo najviac a pritom neprijímať žiadne signály z druhej strany. Váš komunikačný partner potrebuje nielen porozumieť obsahu prijatých informácií. Očakáva aj istú pozornosť a váš rešpekt voči jeho odpovediam. Inak sa komunikácia môže zvrtnúť v prechválené sebaprezentovanie, o ktoré viac-menej ostatní nemusia mať záujem.

Získavanie efektívnych komunikačných zručností je dlhodobým procesom. Z teoretických poznatkov sa dá toho veľa získať. Svojimi prvými diskusnými omylmi zistíme, že existuje mnoho jazykových komplikácií, ktoré ešte nezvládame. Zvlášť náročná je komunikácia na oficiálnej úrovni. Ak sa zameriame na pracovnú sféru, pri každej komunikačnej situácii treba eliminovať predsudky a emočné vplyvy. Inak strácate na svojej dôveryhodnosti, uznaní a vaše pracovné tempo sa tým môže značne spomaliť. Úspešne zvládnite každú komunikačnú bariéru a naučte sa efektívne počúvať potreby ostatných!

Náročná komunikácia býva najčastejšie s citlivými a ľahko zraniteľnými osobami. Okrem detí sú nimi aj seniori. Každý z nich sa počas komunikácie otáča za svojím životným príbehom. A ten nie je často taký spokojný ako keď vidíte seniora šľapajúceho na trojkolke pre seniorov. Ak pri svojej práci prichádzate často do kontaktu so seniormi, osvojte si metódy efektívnej komunikácie s ľuďmi vo vyššom veku. Na to sa však pri všetkej úcte a láske k starším musíte zo začiatku vyzbrojiť veľkou trpezlivosťou a empatiou. Ak ste temperamentní a výbušní, o to náročnejšie pri komunikácii uspejete.

Zo začiatku buďte dobrým poslucháčom. Potom získajte komunikačné žezlo na svoju stranu!

Starší ľudia dobre vedia, s akými komunikačnými predsudkami s nimi vstupuje mladšia generácia do kontaktu. Niektoré ich vytáčajú natoľko, že sa komunikácia zvrtne v hádku. Seniori uprednostňujú jednoduchú konverzáciu. Poteší ich srdečný pozdrav, úsmev či súhlasné pokývnutie hlavou. Pri komunikácii so staršími si musíme uvedomiť, že prvé a posledné slovo chcú mať práve oni. Ich nezaujíma, či ste riaditeľom, poštárom alebo výpočtovým analytikom.

Pri komunikácii zväčša o radu a pomoc nežiadajú. Ale zato väčšina z nich očakáva sentimentálny a súcitný postoj zo strany svojho komunikačného partnera. Ten im však neposkytnite. Ľútosťou ich len utvrdíte v skeptickom ponímaní súčasného sveta. Vyzbrojte sa preto dostatočnými argumentmi, prečo by mali zefektívniť svoj voľný čas. Rovnako nie sú ani malými deťmi. Vyhýbajte sa familiárnej, respektíve detskej slovnej zásobe. Počas celého priebehu komunikácie buďte vnímavým a pozorným partnerom. Rešpektujte ich vyšší vek a aj s tým súvisiace komunikačné bariéry.

Slabší sluch alebo zrak ich v úspešnej komunikácii značne brzdí. Potrebujú čas a priestor na uchopenie vašich komunikačných signálov. Nevkladajte však do viet cudzie pojmy a odborný slang. Neusmejú sa ani nad modernými vtipmi. Sú generáciou, ktorá sa často chce len vyrozprávať!

Foto: pixabay.com