Peniaze a práca

S virtuálnou bankou vo vrecku

O masívny posun od starých médií k novým sa postaral informačný rozmach v 90tych rokoch. Dvadsať rokov dozadu ľudia zvykli veci riešiť osobne, nanajvýš prostredníctvom pevnej telefónnej linky. Dnes komunikácia bežne zdoláva tisíckilometrové vzdialenosti behom niekoľkých sekúnd. Masívny rozvoj technológií a sieťových aplikácií umožnil napredovať komunikácií v čase na veľké vzdialenosti, čo sa odzrkadlilo i v ponuke bankových produktov.

Elektronické bankovníctvo umožňuje poskytovať služby, kde sa klient s bankou spája bez potreby osobnej návštevy. Prístup nie je časovo obmedzený a aktívny 24 hodín denne. V elektronickom bankovníctve sú zahrnuté služby ako telebanking, GSM banking, internetbanking a homebanking. Telebanking je prostriedok pre obsluhu účtov pomocou telefónu. GSM banking využitíva GSM mobilného telefónu a systému krátkych správ (SMS), prostredníctvom ktorých klient komunikuje so svojou bankou. Odborníci z OVB hovoria, že najvyužívanejším produktom v domácnostiach je v súčasnosti internetbanking.

Internetbanking využíva systém firemného homebankingu personalizovaného pre občanov. Rovnako ako u homebankingu ide o prepojenie počítača klienta s informačným systémom danej banky. Internetová sieť je komunikačným kanálom, ktorý umožňuje neobmedzenú prístupnosť. Internetbanking sa u domácností ujal najmä pre možnosť využívať jeho služby okamžite po uzatvorení zmluvy o jeho poskytovaní. Nevýhodou je neschopnosť internetovej aplikácie rýchlo prenášať veľké objemy dát. Komunikácia a prihlasovanie klienta ku svojmu bankovému účtu sa vykonáva cez zabezpečené webové servery, čo podtrhuje bezpečnosť tejto služby.

Banky zvyšujú bezpečnostné opatrenia na skvalitnenie svojich služieb. Pilierom elektronického bankovníctva je bezpečnosť, ktorá sa skladá z dvoch základných pojmov: safety a security. Safety sa zaoberá technickou bezpečnosťou, čo konkrétne môže predstavovať zamedzenie uskutočneniu transakcií. Security znamená ochranu voči cieleným útokom. Obe tieto služby sa neustále vyvíjajú a zlepšujú.

Spoločnosť OVB Allfinanz Slovensko prezrádza, že Slovenská republika je 18. krajinou v Európskej únii, v rebríčku využívania elektronického bankovníctva. Prvé priečky patria škandinávskym krajinám, na chvoste sa nachádzajú južné štáty Európskej únie. Slovenskí užívatelia zastávajú prvé miesto z krajín V4. Služby elektronického bankovníctva, ich rozsah a úroveň dokážu presvedčiť záujemcu pre ich výber. Odborníci z OVB radi vysvetlia klientom rozdiely v poplatkoch, výhody a nevýhody jednotlivých služieb elektronického bankovníctva.