Športovci a rastlinná strava

Otázka udržateľnosti životného štýlu a nášho konzumného života sa čoraz viac dostáva do médií, a tak aj do povedomia ľudí. Dobrou správou je, že začíname robiť rozhodnutia pozitívne vo vzťahu k našej planéte zem, horšou správou je, že ešte stále málo ľudí rozumie potrebu zníženia odpadu a náročnosti nášho dopytu na stravu. Jednou z možností je prejsť na čiastočnú alebo výlučne vegánsku, rastlinnú stravu. Je toto vhodné pre mužov športovcov?

Bez živočíšnych produktov

Mužský metabolizmus je spravidla o dosť rýchlejší ako ten ženský, no zároveň potrebuje o čosi viac prijatej stravy. Pri pravidelnom fyzickom cvičení je dôležitý dostatočný príjem kvalitných bielkovín, ktoré pomáhajú budovať a udržiavať svalstvo. Základom rastlinnej stravy je však úplné vylúčenie konzumácie mäsa, živočíšnej potravy a všetkých mliečnych výrobkov zo svojej stravy. Tu prichádza teda problém s príjmom proteínu, a teda, odkiaľ ho zobrať?

Kvalitné bielkoviny

Keď hovoríme o kvalitných bielkovinách, tak tie by mali pochádzať z čerstvej stravy a nie z doplnkov. Samozrejme, vegánske proteínove izoláty sú skvelou náhradou a doplnením množstva bielkovín, no v žiadnom prípade nemôžu byť jediným a najdôležitejším zdrojom vášho jedálnička. Pri rastlinnej strave sú skvelou možnosťou fazuľa či šošovica, ktoré ale zároveň majú vysokú hodnotu sacharidov. Ak máte ako športovec záujem o zníženie živočíšnych produktov, skúste ponechať vo svojich jedálničkoch aspoň vaječné bielka, grécky jogurt a olomoucké tvarôžky.

Pri rastlinnej strave si uvedomte, že budete mať naozaj vysoký príjem sacharidov a aj cukru, čo nie je pre telo prospešné. Náhradou za mäso je určite tofu, ktoré má pomerne vysoký podiel bielkovín. Nepodceňujte ich príjem, pretože váš organizmus počas tréningu potrebuje sacharidy, no po tréningu a v regenerácii je nevyhnutné mať kvalitné bielkoviny.

Foto: pixabay.com

V redakcii odporúčame:

Tipsport je stávka na istotu! Získajte vstupný bonus až 4 000 € a sledujte TV prenosy zadarmo!