Ostatné články

Reklama je silným súperom!

posterČíha na nás z každej strany, láka nás farbami, tučným písmom a ak jej nevenujeme dostatok pozornosti, hrozí na nás stovkami výkričníkov. Nachádza sa v každom mediálnom nosiči, ak nevrieska, tak aspoň kričí. Taká je reklama! Netreba ju zatracovať, pretože nikdy neviete, kedy sa budete chcieť zviditeľniť, neverte jej všetko, keďže aj ona dokáže klamať. Aby sme dostatočne pochopili jej pozitíva a negatíva, je potrebné pomenovať jej hlavný účel a funkciu. Reklama nevzniká pre naše krásne modré oči, ale v prvom rade sa za ňou skrýva túžba po obchodnom úspechu. Preto je celá vyumelkovaná, no pritom trendy, preto používa superlatíva, aj keď nie je dokonalá.

Bez ohľadu na to, o aký typ reklamy ide, treba si uvedomiť, že prezentuje určitý produkt alebo službu, ktorej by mala prispieť k okamžitej kúpe. Trh je presýtený, a preto predajcovia nemajú veľa možností, ako sa zviditeľniť. Za tridsať sekúnd v televíznom reklamnom spote vedzte, že veľa sa povedať nedá. Tvorcovia preto vyzdvihujú len to, čím vám daný produkt uľahčí život a ušetrí zopár drobných, to, čím sa odlišuje od podobných produktov na trhu, no zabúdajú na to, čo pri produkcii podcenili.

Nevýhody, negatíva a iné tienisté stránky prezentovaného produktu do reklamy nepatria, preto sa často stáva, že pod tlakom blikajúcich bannerov kúpime len ďalšiu haraburdu do zbierky. Muži zato majú silné päste, žiadna reklama ich len tak ľahko nedostane, preto sa reklamní tvorcovia čoraz častejšie upínajú na mladších a neskúsenejších. Na deti! Z pozície otca, staršieho brata či strýka by ste sa nemali nečinne prizerať na to, ako štvorročné dieťa pohlcuje farebná reklama na spievajúceho plyšáka či chutnú čokoládovú tyčinku.

Deti budú takto získavať len skreslené informácie, ktoré sú často veľmi vzdialené od skutočnej pravdy. Možno si poviete, že reklama na nich určite žiadne traumatické stopy nezanechá, no ak ich sklame raz a potom ešte tisíc ráz, istú komunikačnú bariéru s reklamou si skôr či neskôr utvoria. Z jedného uhla pohľadu je to možno pozitívna správa, no aj reklama nás dokáže niečomu priučiť. Komunikovať s poslucháčom či divákom necelú minútu a potom ich naviesť na kúpu produktu vypovedá o nadobudnutom marketingovom aj komunikačnom vzdelaní, čo rozhodne nie je v súčasnosti na zahodenie. Skôr by sme sa mali postarať o to, aby deti nevnímali reklamu len podprahovo, ale odlišovali hyperbolu od reálnych faktov. Takto to budú mať v dnešnej mediálno-mediálnej dobe len a len ľahšie!

Foto: pixmac.sk, Andrew Smith – flickr