Peniaze a práca

Práca v sviežom, mladom kolektíve s rešpektom a aj sebazaprením

Každý si aspoň raz okúsi nástup do novej, respektíve prvej pracovnej zmeny, čo zakolíše hneď s celým kolektívom. Chceme robiť to, čo nás baví a aspoň na primeranej úrovni aj uživí. Ideálne je, ak spájame príjemné s užitočným aj v pracovnej oblasti. Ak vás vaše záľuby zamestnávajú natoľko efektívne, až si nedokážete pre seba predstaviť inú pracovnú pozíciu, ste šťastní a bohatí zároveň.

Pocity nováčikov pred nastúpením do práce sa zakladajú na viacerých faktoroch. Ťažko je zovšeobecňovať, čo prežívajú v prvé týždne. Možno sa zhodneme aspoň na tvrdení, že často veľké študentské plány z našich predstáv okamžite zmetie prvé zadanie striktného šéfa.

To by sa pravdepodobne malo odporúčať, respektíve “uzákoniť“ za dverami každej kancelárie či výrobnej prevádzky. Mladí sa zväčša nechajú unášať svojimi víziami z prezentácií na prednáškach, kde ich vzdeláva často staršia, skúsenejšia generácia.

Každý nadobudnutý poznatok zo školských lavíc či z brigádnickej praxe postupne zakomponujú vo svojich pracovných úkonoch. Treba sa však rozhodnúť pre rešpektovanejšie začiatky, kde sa bude všetko najprv prerátavať na omyly a málo ocenené výkony.

Tým vám však nechceme nahovoriť, aby ste si svoju prácu odvádzali najhoršie, ako viete. To je apel skôr na vašich nadriadených. Mladí disponujú flexibilitou. Ľahko sa prispôsobujú novým podmienkam, ale tento pružný aspekt budú očakávať aj od ostatných kolegov či nadriadených. Trvá im isté obdobie, kým si zvyknú, že nie každým svojím mládežníckym nápadom dokážu preraziť na pracovnom trhu.

Ako viesť mladých k lojalite voči firme a k prvým rozvážnym krokom?

Nie s rozvášnenými, ale s rozvážnymi krokmi sa stúpa po rebríku pracovných hodnôt a úspechov. Tomu sa prispôsobíme až po prvých prebdených nociach nad nápravami, korekciami a doplneniami toho, čo sme už dávno mali mať zarátané na výplatnej páske.

Kritický postoj zo strany nadriadených podnieti mladých k dvakrát väčšej výkonnosti bez fantazijných nárokov na vyššiu funkciu či plat. To si však netreba vysvetľovať ako návod na zotročenie mladých.

Tí zas na druhej strane disponujú niečím, čo im strašia generácia môže závidieť. Aj keď majú zväčša problém s úctou a rešpektom, poznanie reálnych firemných potrieb ich privedie aj k týmto hodnotám. Mladí držia krok s vyspelou digitálnou dobou, sú húževnatí, draví a často ich nezlomí ani prvý varovný signál, že precenili svoje schopnosti. Ak sú schopní rýchlo sa adaptovať na požiadavky skúsených velikánov vo firme, za svoje lojálne správanie budú aj patrične ohodnotení. To sú presne tie kariérne hodnoty, ktoré nám ani vo vyspelom svete nenahradia žiadne výkonné stroje.

Foto: pixabay.com