Auto-moto

Porsche Carrera GT

Už len slovo Porsche v nás rozoznie tóny dávnej, či nedávnej minulosti, keď sme sa ako malé deti hrali s „angličákmi“ a snívali sme, že to vysnívané auto raz bude naše. Komu ale vďačíme za tento športový skvost?

Vznik značky

Nápad sa úzko spája s menom Ferdinand Porsche, vďaka ktorému sa začala výroba, a kto vlastne vymyslel koncepciu značky. Ferdinand sa autám venoval už od malička. Do Viedne sa dostal vďaka škole, čo mu otvorilo dvere automobilovému priemyslu. V roku 1900 sa mu podarilo vystaviť svoje prvé auto – elektromobil, na výstave v Paríži. V roku 1931 sa vozy už vyrábajú pod značkou Dr. Ing. h. c. F. Porsche, a.s., a vývoj sa nezastavuje. Prvé zrodené vozy sú vlastne predchodcami Volkswagenu (hlavne chrobáka). Prvým pravým autom Porsche je model 356, ktoré sa v roku 1948 zrodilo aj pre sériovú výrobu, čiže pre zákazníkov. Na tomto, a aj na ďalších modeloch pracoval už Ferdinandov syn, Ferry Porsche mladší.

Pretože je táto značka už v prvotnej myšlienke určená pre športové vyžitie, model 356 sa zúčastnil na pretekoch okruhu Le Mans, kde sa umiestnil na prvom mieste. Značka začína jednoznačne stúpať na vrchol. Roku 1951 sa firma aj Ferry museli zmieriť so smrťou Ferdinanda. Trvalo takmer dva roky, kým sa spoločnosť postavila na nohy.

Nielenže sa spamätali, ale o pár rokov získali nový talent. V roku 1963 prišiel Ferryho syn – Alexander s nápadom modelu 911. Modely sa naďalej chrlili jeden po druhom. Niektoré sú menej známe, a niektoré zas viac. Medzi tie obľúbené patrí aj Porsche Carrera GT.

Typický model

Porsche Carrera GT sa charakterizuje ako „superšportiak“, ktorý má nezvyčajne umiestnený motor – v strede. Jeho výroba bola zahájená v roku 2000 a trvala do roku 2006. Za tento čas sa stihlo vyrobiť neuveriteľných 1270 kusov, pričom všetky majú svojho majiteľa.

Porsche dlho čakalo, kým vyrobí voz, ktorý sa zapíše do histórie s potleskom. Modelu 911 sa to aj napriek obľúbenosti nikdy nepodarilo. Až príchodom Carrera GT sa splnil sen. Práve toto auto sa radí medzi technologickú špičku. Dizajn bol navrhnutý podľa typických znakov Porsche. Mäkké a oblé partie sú inšpirované typom Boxter, ktorý oplýva eleganciou, avšak s dávkou dynamiky. Koncepcia motoru bola čiastočne prevzatá z modelu 911 GT1, ktorý vyhral v roku 1998 závod 24 Le Mans.

Rám karosérie je vyrobený z umelej hmoty spevnenej uhlíkovými vláknami. Na tento spôsob výroby má Porsche patent. Montáž jedného auta trvala 130 hodín, pričom šlo hlavne o ručnú prácu. Montéri boli schopní poskladať za deň maximálne 3 autá. Carrera GT sa predávala hlavne v Amerike (práve sem putovala polovica z výroby tohto modelu). Záujem bol však aj v domácom Nemecku, Británii, či v Taliansku.

Zdroj fotografie: Flickr, autor fotografie: Brian Snelson from Hockley, Essex, England