Malé firmy či korporácie? Ako si vybrať dodávateľa kuriérskych služieb

Keď si podnikateľ vyberá dodávateľa služieb, ktorý mu v biznise pomôže, má trochu náročnejšiu úlohu, než bežný spotrebiteľ. Nemôže sa spoľahnúť len na recenzie na internete, pretože v segmente B2B je ich pomenej, a tiež ich výpovedná hodnota je otázna – konkurencia si zvykne navzájom ovplyvňovať hodnotenia.

Väčšie spoločnosti a korporácie nemajú najlepšie renomé, častokrát sa s nimi viaže chybovosť, „pásová“ práca, neoriginalita a chladný prístup k zákazníkovi. Malé firmy pôsobia presne opačne, ako zohratý tím, sú priateľskejšie, menej strojené. No problém prichádza, keď sa snažíte overiť si referencie na malú firmu, ktorú si chcete vybrať za dodávateľa.

Kedy sa oplatia služby od väčšej firmy

Výhody spolupráce s mikro- alebo malými spoločnosťami určite nikto nepopiera. Všetko má svoje klady aj zápory. V niektorých situáciách je však vážne výhodnejšie spolupracovať so zabehnutou firmou, dokonca korporáciou.

Najmä, ak je vaším cieľovým trhom zahraničie. Spoľahnúť sa na menšieho hráča síce môže šetriť náklady (čo je miestami tiež otázne), no jeho väzby na zahraničie môžu byť problémové. Uveďme si ako príklad spoločnosť, ktorá poskytuje kuriérske služby. Máte odporúčanie na skvelú malú firmu, ktorá tieto služby ponúka. Za rok od svojho vzniku sa jej podarilo viac-menej pokryť Slovensko a teraz prišiel čas, aby so zásielkami expandovala aj do zahraničia. Vy ste jedným z prvých zákazníkov tejto novej služby.

Chcete riskovať, že urgentná zásielka skončí niekde na hraniciach alebo bude meškať pár dní? Netvrdíme, že sa to musí stať, no riziko tu je podstatne vyššie. V takomto prípade radšej zvolíte kuriérsku spoločnosť, ktorej zázemie presahuje Slovensko, no aj vnútroštátne jej pokrytím a depami nemôžu malé firmy konkurovať. Pokrývať 230 krajín by predsa pre malú firmu bola bez veľkého partnera nadľudská úloha.

Stačí si teda uvedomiť riziko, ktorému sa v niektorých situáciách vystavujete, ak využívate služby malých firiem.

Ako nájsť dobrú malú firmu?

Malé firmy sa vyznačujú značnou flexibilitou. Nemusia byť dlho na trhu, aby boli kvalitné, pretože ich často zakladajú skúsení odídenci z väčších firiem a korporácií. Dozvedieť sa o takejto firme je však náročnejšie. Nemá korporátny rozpočet na propagáciu, preto je menšia šanca, že ju objavíte prostredníctvom reklamy.

Webstránky malých firiem tiež nie sú dostatočne optimalizované na to, aby sa v konkurencií väčších a starších firiem zobrazovali vo vyhľadávaní. Internet nám teda odpadol, máme tu ešte offline. Print je nákladnejší, než digitál a o TV spote radšej ani nepíšme.

Čo nám teda zostáva? Word of mouth. Je to marketingový termín, ktorý by sme mohli preložiť ako „ústne podanie“. Referencie, ktoré nenájdete na internete, šíria sa samé, spontánne a sú vysoko relevantné. Presne podľa nich by ste si mali vybrať menšiu firmu, po ktorej sa v médiách inak zľahla zem.

Občas budete musieť robiť kompromisy

Nájsť ideálneho dodávateľa nie je vždy možné a budete musieť robiť kompromisy medzi tým, čo trh ponúka a čo vyžadujete. Malá firma vám môže byť sympatickejšia, ale neposkytne vám také služby, ako korporácia.

Ak vám na druhej strane neprekáža, že bude zásielka doručená do niekoľkých dní, investovať do menšej firmy môže byť pre váš rozpočet prijateľnejšie. Jednou z výhod niektorých menších firiem je to, že sa snažia etablovať na trhu pomocou cenovej politiky.

Foto: Bigstockphoto

V redakcii odporúčame:

Tipsport je stávka na istotu! Získajte vstupný bonus až 4 000 € a sledujte TV prenosy zadarmo!