Ostatné články

Čo nás chráni pred dopravnou nehodou?

Na bezpečnosť cestnej premávky majú vplyv dva hlavné faktory. Prvým z nich je správanie všetkých jej účastníkov, teda vodičov i chodcov. Rešpektovanie predpisov, vzájomná ohľaduplnosť a predvídanie, to sú zásady, ktorých dodržiavanie ide ruku v ruke s bezpečnosťou na cestách. Druhým a nezanedbateľným faktorom sú pasívne i aktívne bezpečnostné prvky, ktorými sú vybavené vozidlá všetkých výrobcov. Niektoré autá majú týchto prvkov menej, niektoré viacej, ale tie základné sú v každom vozidle, ktoré sa dnes predáva.

Dnešné autá sú vybavené množstvom prvkov, ktoré pomáhajú znížiť riziko dopravnej nehody a chránia nás pred ťažkými následkami.

Pasívne bezpečnostné prvky

Medzi pasívne bezpečnostné prvky patria bezpečnostné pásy, airbagy alebo detské autosedačky. Najdôležitejším pasívnym prvkom je ale samotná karoséria auta, ktorá sa funkčne delí na dve časti. Je to deformačná zóna, ktorá má za úlohu tlmiť alebo pohltiť energiu nárazu, a priestor pre posádku, ktorý sa naopak deformovať nesmie.

Všetko to sú prvky, ktoré mají za cieľ minimalizovať následky havárie. Bezpečnosť posádky aj ostatných účastníkov cestnej premávky je prioritou vývojárov, preto sa v nových autách môžeme čoraz častejšie stretnúť aj s ďalšími airbagmi, ako sú napríklad airbagy hlavové, kolenné či bočné. Niektorí výrobcovia dokonca testujú aj vonkajšie airbagy, ktoré pri kolízii s chodcom dokážu zmierniť jeho tvrdé pristátie na kapote vozidla.

Aktívne bezpečnostné prvky

Aktívnymi bezpečnostnými prvkami sú rôzne elektronické systémy zabraňujúce zablokovaniu bŕzd (ABS), preklzávaniu kolies (ASR) či napríklad systém znižujúci nebezpečenstvo vzniku šmyku (ESP). Ďalej to bývajú doplnkoví asistenti, ako je napríklad parkovací asistent či asistent jazdy v pruhoch, alebo adaptívny tempomat. Súčasťou základnej výbavy vozidiel mnohých výrobcov automobilov je dnes nadštandardné množstvo týchto ochranných prvkov, vďaka čomu sa darí postupne znižovať počet havárií s fatálnymi následkami.

Medzi aktívne prvky bezpečnosti patrí napríklad aj spoľahlivé osvetlenie vozidla a tiež kvalitné pneumatiky. Tie sú jediným spojením medzi vozidlom a cestou a mali by tak byť vyberané naozaj s rozvahou a podľa vlastností a funkcie, pre ktorú sú určené, nie iba podľa ceny.

K správnemu výberu bezpečných pneumatík môžu veľmi dobre poslúžiť testy pneumatík.  Každoročne ich realizujú motoristické časopisy i rôzne národné autokluby. Väčšina pneumatík sa stále zdokonaľuje, výrobcovia investujú nemalé čiastky do výskumu, ale dalo by sa povedať, že stálicou na popredných miestach sú pneumatiky Continental.

V prípade jazdy na ojazdených či inak poškodených pneumatikách alebo pri použití nesprávneho sezónneho obutia sú práve pneumatiky najväčším bezpečnostným rizikom, čo niekoľko elektronických asistentov jazdy nemôže nikdy nahradiť. Rovnako tak nemôžu nahradiť ani ľudský faktor, ktorý je zatiaľ stále najdôležitejšou časťou riadenia vozidla. Plne autonómne vozidlá sú zatiaľ hudbou budúcnosti.

Je teda zrejmé, že odpoveďou na otázku z nadpisu sú najmä vlastné schopnosti a rozvaha za volantom. K tomu sa nám snažia výdatne pomáhať elektronikou prešpikované vozidlá, ale najväčší podiel na tom, či prídeme úspešne do cieľa, máme my, vodiči.

Foto: pixabay.com